Paleo Nordic Reboot – dag 10 av 30

Då var dag 10 avklarad och en tredjedel av utmaningen. Spännande. Jag ser redan nu resultat och känner mig bättre i kroppen. Har även fått provsvaren från blodprovet jag tog. Ligger ju inte direkt i någon riskzon på något utan bra värden på allt. Ska bli spännande att se om det ändras något till antingen de positiva eller negativa.

Imorse började jag dagen med att träna på fastande kropp. Det gick riktigt bra må jag säga. Att träna alltså. Tärna på fastande kropp har jag gjort tidigare och det har jag inga som helst problem med. Det var ett ganska så tufft pass men jag tog mig igenom det.

Pistols/enbensknäböj 6-8 reps per sida X 5 set
(måste vara samma repsantal och belastning på båda sidor. Börja med ”dåliga” sidan) Höger ben var mitt dåliga ben.
6/6
8/8
8/8
7/7
5/5

Därefter..
På tid, 500m rodd, sen 3 varv (med 30 sek vila mellan dem) av:
10/10 Pistols/enbensknäböj
15/15 Utfallshopp
20 Toes to bar

Tid 17.28

Det följde jag upp med en stadig lunch, alltså mitt första mål mat idag.

  • Moset som syns på tallriken är gjort på sötpotatis, helt enligt paleoprincipen såklart! Koka upp sötpotatisen så den blir riktigt mjuk. Lägg den i en bunke tillsammans med riven pepparrot och basilika och använd elvispen för att mosa sönder det.
  • Fläskfile stekt, salt och peppar. Sedan häller jag på kokosmjölk och en liten skvätt soja (sojan är jag osäker på om den är paleogodkänd). Låter detta koka ihop en stund.
  • Tomat och avokado till det.

Enkelt att göra men otroligt gott! Det godaste jag har ätit på mycket länge vill jag lova.

Middagen blev samma som lunch. Mest bara för att det var så jäkla gott! 😀

18.00-20 var det dags för instruktioner på F&S och det följde jag upp med dagens träningspass. Det jag tränade imorse var gårdagens och ikväll dagens. Hänger du med? Bra! Här är dagens pass som var sjuuuukt jobbigt!

Strikta ”Ball-ups to inverted” ( som denna fast från hängandes raklång i starten och med böjda ben upp) i ringar (långsammare = tyngre) 6-8 reps, 80% X 5 set

Därefter..

Varje minut, i 12 minuter:
10 sekunder: Strikta pull-ups
Inom resterande minut: 3 Hantelthruster (2X24-20 / 18-14kg), 2 Burpees

Poäng = antal STRIKTA pull-ups

Jag testade först att köra på 24kgs kettlebells. Men det gick inte. Jag körde två rundor innan jag insåg att jag måste byta. Jag gick då ned till 20kgs kettlebells. Här lyckades jag köra på ganska bra dom första rundorna. Men oj vad det blev tungt sedan! Hantelthruster, eller i mitt fall kettlebellthrusters var otroligt tunga! Det var här jag tappade allt. Från att få vila 30 sekunder dom första två-tre varven till att på följande varv få vila 25 sek, 20 sek, 15sek. Där började även tekniken att strula med att ens få upp kettlebellsen. Efter åtta varv kunde jag inte hålla mig inom en minut då jag misslyckades att få upp kettlebellsen i rack position. Då slutade jag. Jag ska verkligen ta en revansch på detta senare!

Tekniken i själva squat delen i thrustern kändes dock mycket bra. Körde som vanligt i mina fivefingers och jag tycks inbilla mig alla fall att jag börjar bli lite rörligare än vad jag har varit tidigare. Det är ju väldigt bra eftersom att det är  ett av dom största målen med dessa fem veckor. 

Nu laddar jag inför imorgon då det är skogsarbete på schemat. Åker till Husum för att hjälpa pappa hugga lite ved. Fälla, kapa, kvista och dra ihop. Blir ett grymt bra arbets/träningspass. Helt gratis också! 😀

Stay tuned for another 20 days for some more gibberish!

Tagged , , , , , , , , , , ,

Kommentera