Paleo Nordic Reboot – dag 6 och 7 av 30

Igår han jag inte med att skriva något inlägg så det får bli en kort summering av gårdagen. Minnet är helt enkelt för kort för att komma ihåg vad jag åt i detalj då. Kort och gott så såg min dag ut på följande sätt

Sömn 6.5h.

60minuters rörlighetsträning på friskis innan frukost/lunch. Sedan hem och äter en omelett. Han dock bara äta upp halva för att jag var stressad. 13.00 vara det dags för att möta upp mina medskribenter här på crossfitjens.se och Markus Sjölund för att prata om att starta en ny och gemensam blogg på fyra personer med ett mera passande namn för en flerskribentsblogg istället för crossfitjens.se som är mera ett personligt namn och syftar på mig i grund och botten.

16.00 var det dags att infinna mig på F&S för höstens kickoff. Där bjöds det på både underhållning, tävling och mat. Mat blev grönsallad och fläskfile/kycklingfile för min del och vatten till det. Fick plocka det som passade in helt enkelt.

Idag då?

Sömnen blev ungefär 6.5 timme inatt också. Kom i säng sent och vaknade innan jag hade ställt min väckare på så jag tyckte det var lika bra att kliva upp istället för att få sova dom där 45min extra. 11.00 var jag på plats utanför syster för att hämta upp både henne och brorsan. Sedan iväg mot 90års kalas hos farmor. :) Mycket roligt att få träffa kusinerna där också som jag inte träffar så himla ofta. Några gånger per år bara. Synd de ska vara så.

Men dom gjorde ett stort fel, och det var att börja prata mat med mig 😛 Det gick 30 minuter. Och 30 minuter igen. Sen tog det 30min till innan jag kände att jag hade pratat sönder dom. Men jag tror ändå dom var lite intresserad av mitt babbel i 1.5 timme 😛 Annars hade jag nog inte pratat så länge. Nog för att jag pratade ju inte själv i 90minuter utan dom fick ju faktiskt tillägga några ord också 😛

Middagen idag bestod av exotisk planka kan man kalla det. Fyra olika köttsorter med massor av frukt. Jag försöker ju att undvika frukt men idag gick det inte. Jag var tvungen att äta lite för att få något annat än bara kött i magen.

  • Nu tänker säkert vissa att frukt är väl inte farligt?
    • Nej det är inte farligt. Men det innehåller mycket socker. Närmare bestämt ca 10% av frukten är socker.
  • Men är inte fruktsocker bättre än vanligt socker då?
    • Nej. Fruktsocker är fortfarande socker som höjer insulinet och på så sätt ökar fettinlagringen.
  • Men, innehåller inte frukt massor av bra nyttiga saker som vi behöver då?
    • Jo, men det får vi även i oss från övriga maten. När ett av mina mål med denna paleo 30 dagar strikt är att gå ned i vikt försöker jag att minimera, tillochmed ta bort allt socker för att på bästa möjliga sätt öka mina chanser att tappa mitt fettlager på kroppen.

[wpcol_2third id=”” class=”” style=””][/wpcol_2third] [wpcol_1third_end id=”” class=”” style=””]Kostdoktorn.se har kort beskrivit frukt och sockret i dem på denna länk http://www.kostdoktorn.se/hur-man-gar-ner-i-vikt-undvik-frukt/. Men har man inte målet att inte gå ned något i vikt så tycker jag att man ska kunna äta sin frukt utan att tänka så mycket på det. Det gäller att kunna sätta en gräns någonstans. Just nu är jag väldigt extrem eftersom att jag äter 100% strikt i 30 dagar.[/wpcol_1third_end]

Jag känner att kosten är min stora passion just nu. Träningen har jag ju som rätt bra koll på. Jag känner inte att jag kan revolutionera min träning så himla mycket mera utan jag har mitt upplägg som jag följer som jag är nöjd med. Då kommer kosten in i bilden. Att kunna se hur den kan förändra, först och främst, vardagen men sedan också träningsresultaten intresserar mig väldigt stort. Jag blir bara mer och mer intresserad för varje vecka som går om just kosten. Jag tror att om denna utveckling för mig fortsätter, att jag lär mig mer och mer så kommer jag att kunna hjälpa mina kunder/adepter/nära och kära på ett helt annat sätt när jag ser helhetsbilden och kan jobba med både träning och kost. Jag tror stenhårt på det. :) Så har ni några frågor att ställa så ställer jag gärna upp med att försöka svara och hjälpa till så gott jag kan. Nyttigt för mig att få prata om det och känna att, aha de här har jag inte så stor koll på så här måste jag läsa på mera. Eller helt enkelt känna att, jäklar alltså. De här kan jag nu och jag vet hur det funkar. Hur som helst så har mitt fokus flyttats från träning till att gå över mer och mer till kosten. Som ni kanske har märkt här på slutet också har det blivit mer prat om kost och välmående än om just träning.

För att summera denna dag i allt babbel.

Frukost

  • Lite omelett
  • Ett glas vatten

Middag

  • Exotisk planka
  • 6dl vatten

Träning

60 butterflypullups – 20, 20, 20. PB

21-15-9 av :
Pullups
Armhävningar
Mountainclimbers (21-15-9 på varje ben)

75min promenad efter.

Tagged , , , , , , , ,

Kommentera