>Träningsschema

>Har suttit och filat på ett träningsschema som jag ska köra efter nu i 10 veckor. Jag är väldigt motiverad att köra igång nu och få börja utvärdera det hela. :) Jag har fått bra hjälp av Marcus Lindberg som har funderat och undrat varför på vissa saker. Verkligen så att jag har fått tänka till när jag har satt en övning där och så att den ska hjälpa till att ta mig mot målet med detta upplägg. Målet är att öka i volym och styrka.

Varför vill jag öka i volym för? Ett enkelt svar, jag vill bli starkare. Men hur går det ihop då? För att bli starkare så måste man få en större muskel. Det går att jämföra detta med en hydralcylinder. Om vi leker med tanken att jag har en hydralcylinder som är 50mm i diameter så kan jag trycka en viss kraft med den. Jag kan öka trycket men tillslut så kommer jag till en gräns där det inte går att utveckla någon mer kraft ur den. Då måste jag öka storleken helt enkelt. Så en hydralcylinder som är 100mm i diameter orkar trycka mycket mer än den på 50mm. Ungefär så funkar det med musklerna också om man ska göra en enkel jämnförelse. En större muskel har möjligheten att utveckla mera kraft. Därför måste jag öka min muskelvolym.

För att öka min muskelvolym samt styrka så har jag lagt upp det på följande vis:

Tre veckor med hypertrofi träning, 6-10 reps, för att få kontakt med muskeln och öka dess volym.
Två veckor med tung styrketräning, 1-3 reps, för att öka styrkan och lära kroppen att koppla in så många “motor unit” som möjligt.

Under hypertrofi delen så kommer jag även att lägga in lite kondition. Några pass i veckan där jag antingen cyklar eller löper för att bibehålla och förbättra konditionen. Fokus ligger inte här på att förbättra konditionen utan mera på att bibehålla det jag har. Förhoppningsvis så kommer den ju även att bli lite bättre samtidigt men det är ett plus i kanten.
Kommer även här att äta mera mat för att ge kroppen den bästa chansen att återhämta och bygga upp sig.

Under styrkedelen så kommer jag att dra ner på mat och konditions träning. Några lugna promenader för att hålla igång. Träna maxstyrka kräver inte lika mycket energi därav så behöver jag inte heller äta lika mycket mat. Dessutom så behöver jag inte lika mycket mat när jag inte kommer att aktivera kroppen i konditions syfte lika mycket heller.

Hur matupplägget kommer att se ut har jag inte helt bestämt än. Jag ska sätta mig ned i helgen och fundera lite på hur mycket energi jag kommer att behöva under varje del. Lägga upp några riktlinjer och sedan köra stenhårt på det! Kommer att göra ett inlägg om det senare när jag har funderat lite över hur det ska se ut.
För att det ska hända något så måste jag anstränga mig på alla fronter!

Jag är sjukt taggad över dom kommande veckorna! Vill bara köra igång nu! Men måndag har jag sagt till mig själv att det är startdatum. Ny månad med nya möjligheter 😉

Nu ska jag åka iväg till affären och handla lite. Äter sen middag ikväll för att jag jobbar på Harrys inatt.

Kommentera gärna om ni har någon fundering eller förslag på mitt upplägg! Är alltid kul att höra hur andra tänker. :)

2 thoughts on “>Träningsschema

  1. Edit skriver:

    >Jag kan inte hjälpa och tycka att det är så sjukt roligt att göra träningsprogram, även om det handlar om en själv! Ser riktigt bra ut, lägg gärna upp ett recept på en vass proteinbar. :)
    //Edit

  2. Jens skriver:

    >Kul att du är inne och läser lite :) Ett proteinbars recept kommer när jag har hittat ett som uppfyller mina önskemål. Vill säga massor med protein och bra smak 😀 Har några ideer som jag ska testa någon dag men inte hunnit med än

Kommentera